Tuesday, January 19, 2010

keselamatan dan kesejahteraan negara.

woo, selamat malam. baru baru ni , banyak sangat ke'suey'an yang melanda.
adalah satu minggu nie, minggu termalang aku. accident. pegi repair kereta. beratus kena.
hari kereta keluar tu aku pun pergilah makan. terasa nak kena mee tengkera.
pegi laa, aku ajak member sorang teman, peh. lama gila tak kena. puas.
2 pinggan mee. 2 telur. 2 milo ais. baru 8 ringgit bai !
tempat lain tak dapat. melaka je !
so balik dari makan, aku nak hantar member aku balik rumah dia.
then ada satu jalan ni bole ke kiri dan kanan, pegi rumah member aku 2 2 jalan bole
mula mula aku ikut kanan, kawan aku ckp kiri lagi dekat, aku ikut la kiri
tiba tiba ada kereta polis dekat belakang, bukak siren , ulur tangan ke tepi
aku berhenti la, sebab rasanya takda salah aku masuk kiri . signal pun bukak.
keta belakang pun takda. jadi aku berhenti .

polis 'cekap' - weh , enjin mati ! meh sini LESEN ngan IC.

aku - bagi laa IC , LESEN siap dengan senyuman pagi

polis 'baik hati' - asal kau ke kiri ke kanan. mabuk ? bukak bonet kereta !

aku - mana ada bang(sengih) sambil bukak laa bonet. rokok dekat tangan aku buang , tanda hormat.

polis 'jujur' - takda apa dalam bonet. pusing keliling kereta aku,

tiba tiba, polis 'tegas' bercakap dekat member dia , polis 'amanah' - eh mat, kau tengok nie, roadtax dia dah mati

aku - buat buat terkejut , haa. tak perasan bang. kereta akak saya. oh, semalam mati ea. roadtax baru ada kat rumah dia rasanya ni.

* tarikh kena tahan 9 jan ( 9 pagi) roadtax mati 8 jan

polis 'amanah' - dah2 , kau jangan cita byk, tak kisah la roadtax baru kat mana. masalahnye, aku check skang dah tamat tempoh. saman je la jawabnye.

aku - alah bang, sehari je. bole laa. saya baru pas accident. beratus dah habis, takyah laa bang

polis 'cekal' - dah2 , aku kisah apa kau accident ke apa. aku tau aku saman, nati kau bayar. (sambil keluarkan buku saman)

member aku dalam keta bisik kat aku - ulur je sikit, ni semua cari makan

aku - saman ni berapa bang ?

polis 'mesra' - 3oo ! (sambil pegang buku saman)

aku - alah bang, banyak nye. ni bole bang ? saya pun student , mana ada duit nak bayar saman. takda duit sangat ( sambil ulur RM30 )

polis yg pakai badge anti rasuah - ok , kali ni aku lepaskan. terus balik rumah. dah pasang roadtax baru baru keluar, faham ! ( sambil ambil duit )

aku - err



taknak cakap banyak.
korang rasa kena ke tegas adil dan berhemah tu ?
tegas tu ada. tang berhemah tu mana pegi ? bahasa takda.
maruah takda, aku rasa macam 'err,tadi marah aku cam ye ye. aku ulur 30 je kot. murah gila polis polis nie.
dan disini aku ada satu idea untuk polis polis yang terlibat.
apa kata badge anti rasuah tu cabut je. gantikan.
saya pantang dirasuah ke

tegas adil berhemah. bullshit !
macam mana nak tangkap orang buat salah, sendiri dah tak betul !

akhir kata. hari itu baru aku baca ketua polis malaysia cakap dekat anak anak buah dia 'bekerjalah dengan ikhlas, jujur dan amanah'

:)

6 comments:

reverie said...

nasib nak kena. apa boleh buat.

kiki said...

err , malang !

EN said...

Menyampahhh gila dengan kakitangan kerajaan tak kisah la polis ke apa ke yang nak kena hulur duit je semua. Kerja malas macam mana negara nak maju. Cari silap orang pandai -.-'

kiki said...

yeah tepat sekali. tapi tak semua macam tuu

b.u.l.a.n said...

suka statement ni: "murah giler polis polis ni." haha betul3

kiki said...

yea , memang murah. tadi marah macam siap tengking, ulur duit sikit terus rilek,